Bankszámlaváltás – nem is olyan bonyolult, mint gondoljuk
|
Legtöbben, annak ellenére, hogy nem vagyunk elégedettek a meglévő bankszámlánkhoz kapcsolódó szolgáltatásunkkal, mégsem váltunk. Ennek több oka lehet. Első, hogy nem tudjuk mennyit spórolhatunk és mennyivel kedvezőbb számlát nyithatunk más pénzügyi intézménynél. A második ok, hogy visszatart minket a bankszámlaváltással együtt járó ügyintézésnek már a gondolata is. Pedig sokat spórolhatunk, akár évi több tízezer forintot és kaphatunk bankolási szokásainkhoz jobban passzoló funkciókat, szolgáltatásokat is. Még egy jó hír, hogy a bankszámlaváltás sokkal egyszerűbb folyamat, mint gondoljuk.
Megoldás: az egyablakos, egyszerűsített bankszámlaváltás
Ahhoz, hogy bankszámlát váltsunk, nekünk még csak kapcsolatba lépni sem szükséges a régi bankkal. Ha kiválasztottuk az új bankszámlát, akkor a váltási eljárást az új banknál kell kezdeményeznünk egy számlaváltási meghatalmazás kitöltésével, melynek köszönhetően a „régi” bankunk nem utasíthatja vissza az eljárást. A szolgáltatóváltást akár 13 munkanapon belül le lehet bonyolítani.
Ekkor mi rendelkezhetünk arról, hogy mikortól akarjuk felmondani a meglévő bankszámla szerződésünket, illetve megadjuk azt a napot is, amikortól a tranzakciókat már az új bankszámlánkról akarjuk teljesíteni. Ettől az időponttól kezdődően nincs több teendőnk, ugyanis a váltás ügyintézését az új bankunk intézi a „régivel”.
Mit intéz el az új banki szolgáltatónk?
A meghatalmazást követően 2 munkanapon belül bekéri a beérkező ismétlődő átutalások, a rendszeres ismétlődő átutalási megbízások, a csoportos beszedési felhatalmazások adatait (például az utalás összege, gyakorisága, határideje, azonosítója) a „régi” bankunktól és – nyilatkozatunk alapján – be is állítja automatikusan az új számlához kapcsolódóan. Lehetőség nyílik továbbá arra is, hogy a régi számlánkra érkező rendszeres jóváírások szintén automatikusan jelenjenek meg az új számlánkon. Ezeket az adatokat a megelőző 13 hónapra vonatkozóan kell átadnia a „régi” bankunknak az új felé 5 munkanapon belül. Az adatokról mi is kérhetünk díjtalanul egy kimutatást.
Hogy történik a bankszámlaváltás az ügyfél szemszögéből?
Ahogy a régi bankunk átadja az újnak az adatokat, a meghatározott dátumra a régi számlánk megszűnik, és a rajta lévő pozitív egyenleg átutalásra kerül az új számlára. Erről a bank haladéktalanul köteles tájékoztatni az ügyfelet. A felmondás napja előtt a régi szolgáltató nem tilthatja le a bankkártyánkat.
A fizetési számla megszüntetését nem gátolhatja, ha több szolgáltatással együtt (például netbankkal, sms-szolgáltatással, biztosítással), bankszámlacsomagban vettük igénybe a szolgáltatást vagy egyéb kapcsolatunk is fennáll a bankkal (például hitelszerződés). Az viszont igen, ha a felmondandó/megszüntetendő bankszámlánk egyenlege negatív, például folyószámlahitel-tartozásunk van vagy lekötött betét van elhelyezve a számlán.
Mire érdemes odafigyelni bankszámlaváltáskor?
- Ahhoz, hogy jobb bankszámlacsomagot választhassunk, érdemes több ajánlatot, csomagot összehasonlítanunk, és aztán az igényeink- és bankolási szokásainkhoz legjobban illőt kiválasztani. Ebben sok időt és energiát spórolhatunk, ha tanácsadót keresünk fel, aki helyettünk összegyűjti az ajánlatokat, és segít a döntésünk meghozatalában. (tanácsadó kereső link)
- Még a szolgáltatóváltás kezdeményezése előtt egyenlítsük ki a számlán lévő folyószámlahitel-, vagy egyéb tartozást.
- Az átmeneti időszakban legyen annyi pénzünk még a régi számlánkon, hogy a korábbi tranzakciók teljesíthetők legyenek.
- Amennyiben társtulajdonosként közös bankszámlát szeretnénk leváltani, azt együtt tudjuk kezdeményezni a számla tulajdonosával.